Videoita

Sensuroimaton Päivärinta -keskusteluohjelma 10.5.2017 http://www.iltalehti.fi/politiikka/201705102200130556_pi.shtml

Ylen aamu-tv, Puoluepäivä 23.3.2017 http://areena.yle.fi/1-4078993

Huomenta Suomi, 7.3.2017 http://www.katsomo.fi/#!/jakso/731760

Yle, A-studio 6.3.2017 http://areena.yle.fi/1-3778011?autoplay=true

Katso lyhyt henkilöhaastattelu https://www.youtube.com/watch?v=ne12jfGnRgc

Henkilöhaastattelu AlfaTv 9.2.2016. https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mid=C4A998CB

Heräsikö kysymyksiä?

Ota rohkeasti yhteyttä leena.meri@eduskunta.fi tai eduskunta-avustajani erkki.saarinen@eduskunta.fi

p. 09-432 3165 (Leena)

p. 050 414 7585 (Erkki)

twiittaa: @leena_ps


Leena Meri eduskuntaan

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:251864 kpl

Nähdään ja kuullaan

Perjantai 10.8.2018 - Leena Meri

Tuumaustunti ma 13.8 klo. 12-13, paikalla myös Jussi Halla-aho ja Riikka Slunga-Poutsalo

https://www.suomenuutiset.fi/

Perjantaina 17.8 julkaistaan haastattelu, jossa Riikka Purra kyselee minulta kansalaisten lähettämiä kysymyksiä. Kysymyksiä voi lähettää Riikalle riikka.purra@perussuomalaiset.fi

https://www.suomenuutiset.fi/

Kommentoi kirjoitusta.

Hallituksen veronalennuslupaukset ovat pelkkä bluffi

Torstai 9.8.2018 - Leena Meri

Hallitus on valtiovarainministeri Orpon suulla ilmoittanut alentavansa tuloverotusta Kiky-sopimuksen mukaisesti, mutta samalla kiristävänsä ”haittaveroja” eli suomeksi sanottuna mm. autoilun ja energian ja sitä kautta asumisen verotusta. Nämä verot ovat tasaveroja ja iskevät kovimmin keski- ja pienituloisiin. Veronalennuslupaukset ovat siis pelkkä bluffi.

Perussuomalaiset vastustavat näitä korotuksia ja ovat jo aiemmin vaatineet polttoaineveron ja sähköveron alentamista.

Nyt on myös paljastunut, miksi hallitus edelleen nousukauden aikana ottaa uutta velkaa 1,5 miljardia euroa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan EU:ssa on ”salainen” sopimus siitä, että Suomi varautuu 100.000 uuden turvapaikanhakijan vastaanottamiseen.

Käsittämätöntä varautumista. Eikö tällainen invaasio pitäisi estää eikä ruveta varautumaan 100.000 ihmisen vastaanottamiseen. Muun muassa Aamulehden (6.8) jutun perusteella on jopa valitettavaa, että varautuminen ei ole onnistunut. Kun pyytää varoja pieniin asioihin niin vastaus hallitukselta on, että jakovaraa ei ole. Toiset menot ovat kuitenkin sellaisia, että rahaa vaan on. Vuoden 2015 vyöry maksoi pelkkinä vastaanottokeskusten menoina yli 500 miljoonaa euroa

Perussuomalaiset tulevat pitämään suomalaisten etua esillä ja etusijalla, kun valtion budjettia taas laaditaan. Suomalaisille on muun muassa tärkeää, että asumista halpuutetaan. Jotta suomalaisilla on jatkossakin varaa asua, tarvitaan muun muassa kohtuuhintaista energiaa, asumista sekä mahdollisuutta kulkea autolla.  

Samoin pienituloisille olisi merkittävää, että lääkkeiden 50 euron omavastuu poistetaan.  Nämä ovat vain pari esimerkkiä viime syksyn vaihtoehtobudjetistamme.

Saamme budjettiin tuloja esimerkiksi laittamalla suursäätiöt ja –yhdistykset verolle oikeudenmukaisen veropohjan laajentamiseksi.  Samoin kehitysyhteistyömallimme säästää suoraa valtion tukea, mutta antaa veronmaksajille vaikutusmahdollisuuden valita avun kohde.

On selvää, että jos otamme Suomeen satatuhatta uutta turvapaikanhakijaa, seuraa siitä se, että keskituloisten verotusta kiristetään ja sosiaalitukia pienituloisilta karsitaan. Toinen vaihtoehto tietysti on velan roima kasvattaminen. En usko, että suomalaiset haluavat kumpaakaan vaihtoehtoa.

Kommentoi kirjoitusta.

Pakkopalautukset ovat normaali osa turvapaikkaprosessia

Keskiviikko 8.8.2018 - Leena Meri

Mediassa käydään paljon keskustelua pakolaisten pakkopalautuksista. On myös hyvä muistaa, että palautuksia tehdään lisäksi rikoksiin syyllistyneille. 

Suomessa on vastaanottokeskuksissa yli 10.000 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanutta ihmistä, joista merkittävä osa on valittanut päätöksistä.

Monet  puolueet rientävät - Perussuomalaisia lukuunottamatta- kilpaa vaatimaan lisää selvityksiä siitä, onko kaikki mennyt eri käsittelyn vaiheissa täydellisesti. Pienintäkään virhettä tai sinne päinkään viittaavaa ei saa ilmaantua missään menettelyn vaiheessa tai asenne on heti, että Suomi rikkoo ihmisoikeuksia ja perustuslakia.

Turvapaikkaturismi on kohdannut koko Eurooppaa. Satojatuhansia Ihmisiä liikkuu paremman elämän perässä. Se ei kuitenkaan ole peruste turvapaikkaan minkään kansainvälisen sopimuksen tai Suomen perustuslain mukaan. Henkilö, joka ei saa turvapaikkaa joutuu poistumaan Suomesta. Näin sen tulee ollakin. Palautukset perustuvat lakiin. Laitonta maassaoloa ei tule pitää oikeusvaltiossa normaalina ilmiönä, jonka kustannukset maksetaan yhteisesti kerätyistä verovaroista.

Pakkopalautukseen joudutaan, jos maasta ei poistuta vapaaehtoisesti. Ei kai vaihtoehto voi olla, että tänne saa jäädä, jos vain haluaa. Koko järjestelmä menettää pohjansa, jos näin olisi.

Suomen turvapaikkaprosessissa henkilön asiat selvitetään maahanmuuttovirastossa ja kielteiset päätökset käsitellään valituksen johdosta hallinto-oikeudessa ja viime kädessä korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Oikeusprosessiin saa myös oikeusavustajan valtion varoista. Monet hakevat turvapaikkaa useaan kertaan ja prosessi pyörii aina uuden kierroksen. Tämä voi kestää vuosia.

Mikä muu ihmisryhmä saa näin paljon apua ja tukea valtion varoin ja siten, että perusteet tutkitaan monessa käsittelyssä? Myös laillisuusvalvonta, kuten yhdenvertaisuusvaltuutetun valvonta, kohdistuu maasta poistamisen toteutukseen. Eipä tule heti mieleen moista koneistoa, esimerkiksi vanhustenhuollon osalta, vaikka jatkuvasti saamme lukea vanhustenhuollon epäkohdista. Sitten vielä pitäisi erikseen eri puolueiden vaatimuksista  pikaisest selvittää erityisen selvitysmiehen avulla onko kaikki mennyt täydellisesti turvapaikkahakemusten osalta. On selvää, että täydellistä maailmaa ei ole eikä tule. 

Suomi ei myöskään voi taata, että Suomesta poistetun ihmisen elintaso ja elämä vastaisi Suomen olosuhteita hänen kotimaassaan. Kaikille turvapaikkaa ei voida antaa vain ihmisen oman tahdon  perusteella. Edes tilanteessa, jossa oikeus turvapaikkaan on olemassa, ei se oikeuta henkilöä valitsemaan maata,  jonne haluaa asettua.

Selvitysmiesten sijaan tulisi panostaa tehokkaaseen palautukseen kielteisen päätöksen saaneille sekä siihen, että oikeutta hakea turvapaikkaa useaan kertaan rajoitettaisiin.

Julkisuudessa on esitetty Suomen varautuvan lähivuosina jopa 100.000 turvapaikanhakijan tulemiseen. Ellei toimenpiteitä maastapoistamisen tehostamiseen tehdä eikä uusintahakemuksia rajoiteta, me emme tule selviämään tuollaisesta määrästä hakijoita. Joskin ensisijainen tehtävä olisi estää ylipäätään tällaisen ihmismassan saapuminen. 

Kommentoi kirjoitusta.

Leena Meri ja Riikka Purra

Torstai 28.6.2018

purra_ja_leena.jpg

Tänään keskustelua Riikka Purran kanssa ajankohtaisista aiheista ja vähän muustakin.
Alla linkki videoon.

https://youtu.be/rcM4-G-y2EY

Kommentoi kirjoitusta.

Julkisen talouden näkymiä

Maanantai 25.6.2018 - Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

Talouden tila hyvä, mutta ilmassa on monia riskejä 

Kehyskauden loppupuolelle ennustetaan vaimeampaa kasvua, ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan nousukauden loppu häämöttää jo. Jotta voidaan tehdä uskottava pidemmän aikavälin talouden katsaus, täytyy asiat laittaa oikeaan kontekstiin.

Mitkä vaikutukset talouteen on Euroopan keskuspankin toimilla, kun osto-ohjelman kasvattaminen päättyy vuoden vaihteessa? Entä mitä vaikuttaa USA:n ja Kiinan välinen tullinokittelu? Miten puolestaan öljyn hinnan nousu vaikuttaa kansantalouksiin? Velallisia luonnollisesti kiinnostaa inflaatio ja sen vaikutukset lainoihin.

Kaikki nämä seikat vaikuttavat talouskehitykseemme. Näitä asioita käsitellään kuitenkin hyvin suppeasti hallituksen julkisen talouden suunnitelmassa.

Kotitalouksien velkaantumiseen syytä kiinnittää huomiota – ostovoimaa lisää keskiluokalle 

Kotitalouksien velkaantuneisuus on huolestuttavaa, ja se on ennätyksellisellä tasolla. Velka on myös hyvin keskittynyttä, pieni osa kotitalouksista on hyvin velkaantuneita. Oma vaikutuksensa on myös taloyhtiölainojen kasvulla. Asialle on tehtävä jotain, lisää sääntelyä, mutta pienin askelin. Asumista on kaikkinensa halpuutettava. 

Olisi myös syytä kasvattaa asteittain keskiluokan ostovoimaa, ja sitoa ostovoiman kasvatus työllisyysasteen nousuun. Ostovoiman kasvatus antaa mahdollisuuden kotitalouksille lyhentää syntyneitä velkoja, tai vaihtoehtoisesti säästää tai kuluttaa. 

Tosiasia on se, että kotitaloudet ovat työntäneet Suomen talouden kuopasta, mutta ovat jääneet sinne itse. Nyt on aika vetää kotitaloudet ylös, muuten kansantaloutemme on liian haavoittuva. 

”Kansalaisten osallisuutta lisättävä” 

Julkisen talouden suunnitelman yhteydessä puolueet voivat esittää laajempia monivuotisia uudistusohjelmiaan. Näin ollen perussuomalaiset laativat vaihtoehdon, jossa on useita uudistusohjelmia ja lukuisia lausumia niihin pääsemiseksi. 

Keskushallintoa tulee edelleen uudistaa. Näemme sen välttämättömänä. Edessämme olevat haasteet ovat mittaamattomia, mutta edistyksellisillä hallintotavoilla pystymme luovimaan Suomen selkeimmille vesille. Siiloja hallinnonalojen väliltä on edelleen poistettava. 

Monimutkaisten ilmiöiden hallinnoimiseksi tulee mennä ilmiöpohjaiseen budjetointiin. Näin pystymme havaitsemaan muun muassa ikääntymisen aiheuttamia kustannuksia, tai lapsivaikutuksia.

Kansalaisten osallisuutta täytyy edelleen lisätä. 

Elinikäinen oppiminen tavoitteeksi 

Koulutusta on uudistettava. Elinikäisen oppimisen tulisi olla tulevan hallituksen keskeisiä hankkeita. Miljoona suomalaista täytyy kouluttaa uudelleen tulevan vuosikymmenen aikana. 

Koulutukseen on saatava skaalautuvuutta, muuten tehtävä on mahdoton. Kaikkinensa koulutusta tulisi tiivistää, ja hyödyntää digitalisaation avulla kaikki mahdollinen aika. 

Sosiaaliturvauudistus on välttämätön 

Tulevalla hallituskaudella on tehtävä myös sotu-uudistus. Työn ja sosiaalietuuksien yhteensovittaminen täytyy tehdä älykkäästi. Lisätään kannustavia elementtejä ottaa työtä kaikissa tapauksissa vastaan.

Olisiko syytä tehdä sotu-uudistus vaiheittain, yhdistelemällä ensin joitain tiettyjä samankaltaisia etuuksia? 

Lähellä –uudistus Suomeen 

Keskeisintä näissä kaikissa muutoksissa ja uudistuksissa on päästä lähelle ihmistä. Hallinnon ja palveluiden täytyy olla kansalaisia lähellä. Näin ollen olisi hyvä, että hallinto tekisi ’lähellä’ –uudistuksen.

 Ja miten päästään lähelle ihmistä? Tiedolla ja sen hyötykäytöllä. Lähellä –uudistus on itse asiassa ihmislähtöistä tietotaloutta.  Se tieto, mikä Kelalla ja julkishallinnolla on ihmisistä, täytyy saada hyödyttämään kansakuntaa. 

Sillä tiedolla löydetään aikaisin ne, joita uhkaa tippuminen yhteiskunnan kelkasta. Tietoa, jota voidaan käyttää toimintakyvyn ylläpitämiseen ja kotihoidon tehostamiseen. Samoin samaa tietoa voidaan käyttää työkyvyttömyyden ehkäisyyn, tai vaikkapa vanhemmuuden tukemiseen. 

Keskeinen julkisen talouden haaste onkin siis se, miten tulevaisuudessa käytetään tietoa kansakunnan hyödyksi, miten elinikäinen oppiminen toteutetaan, kuinka sovitetaan työ ja sosiaalietuudet ja miten hallintomme pystyy uudistumaan ja pääsemään lähelle ihmistä. 

Kun nämä haasteet hoidamme, julkinen talous kyllä sitten hoituu, tapahtui muualla maailmassa sitten sama mitä.

Kommentoi kirjoitusta.

Keskikesän juhla on käsillä.

Torstai 21.6.2018

Leena_Juhannus_2018_25_pros.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Aktiivimalli 2 tuo lisää ongelmia

Perjantai 15.6.2018 - Leena Meri

Edellisenkään aktiivimallin ongelmakohtia ei ole vielä korjattu ja nyt suunnitteilla oleva uusi malli tuo niitä lisää.

Viittaan siihen, että hallitus aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa. Tiedot käyvät ilmi HS:n eilisestä artikkelista. HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Karensseista yhtenä vaihtoehtona on, että ensimmäisestä rikkeestä tulisi varoitus, toisesta rikkeestä tulisi 30 päivän ja kolmannesta rikkeestä 60 päivän karenssi.

Minusta tässä ei ole mitään järkeä, että työnantajien sähköpostit täyttyvät hakemuksista. No, aktivoi se ainakin jokaista potentiaalista työnantajaa, kun vastailee, että kiitos en hae ketään töihin ja jne. Lisää työtä saadaan ehkä valtion hallintoon byrokratian lisääntyessä, kun jotkut lukevat päivät pitkät listoja mitä työtä kukakin on hakenut.

Edellinen aktiivimalli on työllistänyt eniten Kelaa, joka tekee leikkauspäätöksiä ja siksi lisähenkilökuntaa on palkattu. Lisäksi toisella kädellä Kelan pitää myöntää toimeentulotukia leikkausten vuoksi työttömyysturvansa menettäneille. Valtion hallinto ja byrokratia paisuvat.

Aktiivimalli 2 ei edelleenkään ratkaise ongelmia joita esimerkiksi vajaatyökykyiset tai haja-asutusalueilla asuvat kohtaavat. Kaikkia työttömiä ei pitäisikään lähestyä yhtenä massana. Myönteistä olisi, jos hankalasti työllistyvät saisivat enemmän tukea ja ohjausta. Nuorille taas yksittäisistä toimista palkkatuki on osoittanut eniten positiivisia vaikutuksia työllistymisen kannalta.

Kaipaisin siis enemmän yksilöllistä, positiivista otetta ja kannustinta.

Kommentoi kirjoitusta.

Sisäilmasairaille perustuslain mukaiset oikeudet

Keskiviikko 13.6.2018 - Leena Meri

Ei voi olla niin, että vain pari valtion organisaatiota määrittelee sen, onko tuhansien ihmisten sairastumisissa ja työkyvyttömyydessä kysymys sairaudesta vai ”luulotaudista”.

Osallistuin valtioneuvoston kanslian järjestämään Terveet tilat seminaariin 5.6.2018. Seminaariin osallistuivat mm. eduskuntaryhmien puheenjohtajat sekä ministerit Tiilikainen ja Grahn-Laasonen.

Omassa puheenvuorossani korostin sitä, että julkisen vallan on huolehdittava ihmisten terveydestä, turvallisesta ympäristöstä ja sosiaaliturvasta. Nämä kuuluvat perustuslaissa oleviin ihmisten perusoikeuksiin. Siksi sisäilmaongelmille on pakko tehdä jotain, vaikka päättäjät tässä nyt jälkijunassa tulevatkin. Perussuomalaisten eduskuntaryhmä nostikin viime kesänä sisäilmaongelmat, niiden torjunnan ja sairastuneiden oikeudet yhdeksi kärkihankkeekseen, johon panostetaan.

Toin myös kentältä viestiä ja sanoin, että ongelmistaan kertovat ihmiset ovat viestittäneet luottamuspulasta. Sairastuneiden ihmisten ääni ei näytä valmistelussa kuuluvan päätöksentekijöille. Erityisongelmana on se, etteivät sairastuneet saa kunnollista diagnoosia. Diagnoosi takaisi heille oikeudenmukaisen työkyvyttömyyseläkkeen tai sosiaaliturvan. Koska asianmukaista diagnoosia ei saa, moni hakee lääkäreiltä mielenterveyslausuntoa. Luottamuspulaan on mielestäni ratkaisuna moniäänisyys, erilaisten osaajien kuuleminen.

Kuulun eduskunnan sisäilmaryhmään, joka on laatinut parikymmenkohtaisen toimenpideohjelman ympäristöministeriölle. Tuo toimenpideohjelma on melko kattava, mutta siihen pitäisi lisätä kaksi kohtaa.

Tarvitsemme ehdottomasti Suomeen tutkimusta ja hoitoa antavia sisäilmaklinikoita. Tarvitsemme myös ns. väistöasuntoja, joissa sisäilmasta sairastuneet voivat asua siihen saakka, kunnes vaikkapa oma koti on remontoitu asumiskuntoon.

Kommentoi kirjoitusta.

PerusNaiset ympäristön asialla - osallistu sinäkin perusEkoteko -kampanjaan!

Tiistai 5.6.2018 klo 9:31

Suomalainen luonto ja luonnonvarat ovat kansallisaarteitamme, joiden arvo on mittaamaton.

Siksi Perussuomalaiset Naiset lanseeraa Maailman Ympäristöpäivänä 5.6. #perusEkoteko –kampanjan ja haastaa jokaisen suomalaisen yksilön ja yhteisön mukaan huolehtimaan luonnostamme.

Luonnon ja sen antimien kestävä hyödyntäminen yhteiskuntamme hyvinvoinnin edistämiseksi on koko maamme etu. Tässä hyödyntämisessä on keskeistä, että elinkeinoelämän ja ympäristönsuojelun tavoitteet yhteensovitetaan vastuullisesti. Luonnonvarojemme ympäristöllinen ja taloudellinen arvo kasvaa globaalissa maailmassa, joten niistä on pidettävä yhdessä hyvää huolta. 

PerusNaiset korostavat myös lähiluonnon merkitystä jokaisen suomalaisen hyvinvointiin. Tutkimusten mukaan jo pieni hetki luonnossa vähentää stressiä ja antaa voimia arkeen. Meidän onkin yhdessä pidettävä huolta luonnosta, jotta luonto voisi huolehtia meistä! 

Jokainen meistä voi kantaa myös oman arkisen kortensa kekoon ympäristön puolesta ostamalla kotimaista lähiruokaa, kierrättämällä ja pitämällä lähiluontonsa puhtaana. 

PerusNaiset tempaisevat kansainvälisen ympäristöpäivän kunniaksi ja haastavat jokaisen suomalaisen perusEkotekoihin. Liiku luonnossa, järjestä roskankeräystalkoot tai ilmoita vaikka epäkohdista sosiaalisessa mediassa hashtagilla #perusEkoteko.

 

Kommentoi kirjoitusta.

SOTE-lausunto

Maanantai 4.6.2018

Leena_PEV_1.6.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Hallitus ei muista edes omia lupauksiaan - veronhimo on hallituksessa kova

Perjantai 1.6.2018 klo 8:52 - Leena Meri

Perussuomalaiset kysyivät eilen suullisella kyselytunnilla hallitukselta, aikooko hallitus laskea polttoaineveroa. Omasta mielestäni hallitus pettää antamansa lupaukset polttoaineveron alentamisesta, kun se ei näin tee.

Hallitus on aikaisemmin luvannut, että polttoaineveron laskemista harkitaan, jos raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollarin barrelilta, kuten nyt on käynyt. Valtionvarainministeri Petteri Orpo kuitenkin totesi, että tällaisia toimia ei ole hallituksen listalla.

Taas unohdettiin hallituksen vastauksessa se tavallinen ihminen. Toisille auto on välttämättömyys. Töihin, harrastuksiin, kauppaan tai lääkäriin ei pääse ilman autoa.

Hallitus ei muista edes omia lupauksiaan. Ei mitään uutta.

Polttoaineveron yhteydessä puhutaan myös ilmastonmuutoksesta. Ilmastotavoitteita on hyvä olla, mutta taakanjako maiden kesken sekä oikeudenmukainen verotus olisivat suomalaisen kannalta ensiarvoinen asia.

Taas hallituksen vastauksissa hoettiin, että kaikille pitää saada töitä. Kyllä varmasti, mutta se ei ole vastaus rahapulaan kaikille. Polttoaineiden hinta iskee pahiten juuri esimerkiksi työmatkailuun.

 

Kommentoi kirjoitusta.

Tavataan

Keskiviikko 30.5.2018

Hyvinkaan_yrittajat_ilmoitus_4.6.2018_pieni.jpg

          Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä

Kommentoi kirjoitusta.

Vihreiden tavoitteet katastrofaalisia Suomen taloudelle ja huoltovarmuudelle

Maanantai 28.5.2018 - Leena Meri

Vihreiden poliittinen tavoiteohjelma on tarkoitus hyväksyä kesäkuun puoluekokouksessa. Vihreiden linjaukset ovat karua luettavaa. Suomi kiinni ja rajat auki? Onko tarkoitus, että ruoka ostetaan ulkomailta ja myös ulkomailta tulee tänne uusi kansa? Rahat taitavat tulla sitten pankkiautomaatista?

Vihreiden ohjelman tavoitteita ovat muun muassa 15-vuotiaiden äänioikeus, maataloustukien uusiminen, jossa yleisten tukien sijaan maksettaisiin tilojen tuottamista ekosysteemipalveluista. Lisäksi ehdotetaan pakolaiskiintiön moninkertaistamista ja parempien laillisten maahantuloväylien luomista.

Suomalainen maatalous voikin sitten sanoa, että lappu luukulle. Perussuomalaisille Suomen maatalous on myös tärkeä huoltovarmuusasia, josta tulee huolehtia.

Turvapaikanhakijat ja pakolaiset ovat työllistyneet huonosti vuosien kotoutumisohjelmien jälkeenkin. On aivan varmaa, että jos pakolaisia otetaan moninkertainen määrä, kasvavat Suomen velka ja monet ongelmat lisääntyvät. On tutkittu fakta, että pakolaiset ja turvapaikanhakijat eivät paranna huoltosuhdetta vaan taloudellisesti heikentävät sitä. Tätäkö vihreät haluavat?

Ja sitten vielä alaikäisille pitäisi antaa äänioikeus. Kaikella kunnioituksella nuoria kohtaan, niin oletan, että ideana olisi saada nuorten alaikäisten kaupunkilaisten ääniä vihreille maailman pelastamisen teemalla.  Maailma ei noilla toimenpiteillä pelastu, mutta Suomen talous kyllä kaatuu.

Kommentoi kirjoitusta.

Nähdään

Perjantai 25.5.2018

Leena_Turengissa_27.5.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Kokoomuksesta on tullut ylimielinen parempien ihmisten puolue

Tiistai 22.5.2018 - Leena Meri

Susanne Päivärinnan haastattelussa 16.5. valtiovarainministeri Orpo sanoi, että hallituksesta pihalle heitetyillä perussuomalaisilla ei ole asiaa tulla päättämään Suomen asioista, jos kokoomus on uudessa hallituksessa.

Nyt myös kokoomuksen Turun kesäkuun puoluekokoukselle on tehty aloite, jossa vaaditaan linjausta, ettei kokoomus jatkossakaan tule tekemään hallitusyhteistyötä perussuomalaisten kanssa.

Pidän käsittämättömänä tällaisia lausuntoja ja aloitteita, joilla demokratiaa halvennetaan.

Perussuomalaiset on normaali laillinen puolue joka tuo keskusteluun rohkeasti yhteiskunnan epäkohdat ja keskustelee niistä eikä turhia hyssyttele.

Meistä saa olla pitämättä tai olla eri mieltä asioista, mutta eiköhän yhteistyöstä kieltäytyminen ole naurettavaa liioittelua.  Kokoomus esiintyy hienona puolueena, joka on osaava, sivistynyt ja ns. parempien ihmisten puolue.  Tämäkö on sivistynyttä, kun perussuomalaisten kanssa ei voida olla samoissa pöydissä?

Kommentoi kirjoitusta.

Sopeutumiseläke poistuu, tilalle uusia etuuksia

Maanantai 21.5.2018 - Leena Meri

Perussuomalaisia lukuun ottamatta muut eduskuntaryhmät ovat luoneet sopeutumiseläkkeen tilalle uuden järjestelmän eli sopeutumisrahan uusilla etuuksilla höystettynä. Lähdimme korjaamaan kohtuuttomuuksia eli sopeutumiseläkejärjestelmän lakkauttamista asiasta tehdyn kansalaisaloitteen sekä perussuomalaisten asiasta tekemän lakialoitteen mukaisesti. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän kannan mukaan lakkauttamisasiaan ei olisi saanut koplata kansanedustajien omien etuuksien nostoa.   

Sopeutumiseläke on nykyisin enintään kolmen vuoden ajan maksettava sopeutumisraha vuoden 2011 jälkeen aloittaneilla kansanedustajilla. Uuden sopeutumisrahan piiriin siirtyvät myös sopeutumiseläkettä nostavat ex-kansanedustajat ja nykyiset ennen vuotta 2011 aloittaneet kansanedustajat. Ne jotka saavat nyt sopeutumiseläkettä, voivat saada lain voimaantulon jälkeen sopeutumisrahaa vielä kolme vuotta.

Uudessa mallissa sopeutumisrahaan on jatkossa oikeutettu jo yhden edustajana toimitun vuoden jälkeen, kun nykyisin minimivaatimus on ollut kolme vuotta. Samoin korotetaan 1. ja 2. kauden edustajien sopeutusrahan määrää vajaat 300 euroa kuukaudessa. Näitä korotuksia emme voineet hyväksyä.

Yllättäen myös ex-ministereiden ns. dinosauruspykälä haluttiin tuoda tähän yhteyteen.  Muutoksen tarkoitus on, että eduskunnan kansliatoimikunta voisi hakemuksesta myöntää harkinnanvaraista ylimääräistä vanhuuseläkettä, jossa huomioidaan yli 15 vuotta sitten ansaitut nykyistä korkeammat eläkekertymät. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä sitä, että uudessa mallissa kansanedustajien miehittämä kansliatoimikunta voi myöntää toverituomioistuimena rahaa pärstäkertoimen mukaan.  

Sen sijaan olisimme voineet hyväksyä esillä olleen mallin, jossa kansaedustajat laitetaan samalle viivalle muiden kansalaisten kanssa, eli kansanedustajat olisivat siirtyneet ansiosidonnaisen päivärahan ja aktiivimallin piiriin. Tätä muut puolueet eivät hyväksyneet.  Muiden puolueiden kannattama uusi sopeutusrahamalli sisälsi kansanedustajille niin paljon uusia etuuksia, että emme voineet tällaista kokonaisuutta hyväksyä, koska tarkoitus oli purkaa kohtuuttomuuksia eikä luoda niitä lisää.

Kommentoi kirjoitusta.

Ministerin vastaus sähkön siirtohinnoittelusta

Maanantai 21.5.2018

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Leena Meren /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 165/2018 vp:

Aikooko asianomainen ministeri ryhtyä toimenpiteisiin, joilla varmistetaan, että sähkön siirron osuus kuluttajan sähkölaskusta pystytään pitämään kohtuullisena sekä aikooko ministeri toteuttaa perussuomalaisten ehdotuksen 4,5 %:n tuottokatosta?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Sähkömarkkinalaki ja sitä koskevat hallituksen esityksen perustelut ja eduskunnan valiokuntien mietinnöt ja lausunnot sekä sähkömarkkinadirektiivi 2009/72/EY säätävät puitteet sähköverkkojen hinnoittelun kohtuullisuudelle sekä valvontamenettelylle.

Sähkömarkkinalain 24 §:n mukaan sähköverkkopalvelujen hinnoittelun on oltava kokonaisuutena arvioiden kohtuullista. Lakia koskevan hallituksen esityksen (HE 20/2013 vp) yksityiskohtaisissa perusteluissa määritellään, mitä kohtuullisella hinnoittelulla laissa tarkoitetaan. Verkonhaltijan tulot saavat kattaa verkon ylläpidon, käytön ja rakentamisen kohtuulliset kustannukset sekä antaa sijoitetulle pääomalle kohtuulliseksi katsottavan tuoton. Kohtuullisen tuoton tulee puolestaan heijastaa sitä taloudellisen riskin tasoa, joka sähköverkon omistajan verkkotoimintaan sijoittamaan pääomaan kohdistuu toiminnan harjoittamisesta sekä ottaa huomioon alhaiset vieraan pääoman rahoituskulut ja laitteistojen pitkä käyttöikä. Edelleen hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan verkonhaltijalle tulee turvata kohtuullinen korvaus verkkopalveluista omaisuuden kohtuullisen käyttömahdollisuuden säilymiseksi. Verkkopalveluiden hinnoittelun tulee myös turvata verkonhaltijalle kuuluvien tehtävien edellyttämä kohtuullinen tulorahoitus ja vakavaraisuus. Myös sähkömarkkinadirektiivi edellyttää, että tariffien laskentamenetelmät mahdollistavat sähköverkkojen toimivuuden varmistavat investoinnit.

Sähköverkkojen hinnoittelua valvotaan etukäteisvalvontaan perustuvalla menetelmällä. Valvontaviranomaisena toimii Energiavirasto, jonka toimivaltuudet perustuvat sähkömarkkinadirektiiviin. Direktiivissä korostetaan erityisesti sääntelyviranomaisen itsenäistä roolia muusta hallin-nosta ja poliittisesta päätöksenteosta.

 Energiavirasto vahvistaa kullekin verkonhaltijalle verkkomaksujen laskentaperusteet valvonta-jakson ajaksi. Energiavirasto tarkastelee maksujen kohtuullisuutta valvontamallilla, jonka pohjana on sijoitetun pääoman tuotto. Kunkin verkkoyhtiön sijoitettu pääoma määritellään sähköverkon komponenttien jälleenhankinta-arvon ja iän perusteella. Tuotto puolestaan perustuu Suomen valtion 10 vuoden obligaatiokorkoon ja riskipreemioon. Valvontamalli vaatii myös verkkoyhtiöitä tehostamaan toimintaansa operatiivisia kustannuksia alentamalla.

Valvonta tapahtuu neljän vuoden valvontajaksoissa. Mikäli Energiavirasto havaitsee verkkoyhtiön ottaneen sallittua suurempaa tuottoa valvontajakson aikana, joutuu yhtiö ottamaan vastaavasti pienempää tuottoa seuraavalla valvontajaksolla. Vastaavasti jos yhtiö on ottanut sallittua pienempää tuottoa, sallii valvontamalli seuraavalle kaudelle vastaavan ylituoton. Yksittäisinä vuosina tuotto voi siis ylittää mallin salliman tuoton, mutta tämä ylijäämä tulee hyvittää viimeistään seuraavalla valvontajaksolla. Neljän vuoden valvontajaksoon perustuva tarkastelu ehkäisee siirtohintojen edestakaista nostoa ja laskua, sillä vuotta pidemmän tarkastelujakson puitteissa voidaan paremmin eliminoida lämpötilan vaihteluiden aiheuttamat vaihtelut siirretyn sähkön mää-rässä ja siten verkkoyhtiön tuloissa. Energiavirasto voi tarvittaessa määrätä yhtiöille myös seu-raamusmaksuja, mikäli ne eivät palauta ylijäämää asiakkailleen.

Sähkön kokonaishinta ja siirtohinta ovat Suomessa kotitalouksille verrattain edullisia muuhun Eurooppaan verrattaessa. Energiavirasto on esittänyt vertailun, jonka mukaan sen omistajalle hyväksymä kohtuullinen tuotto ei poikkea vertailuryhmän sääntelyviranomaisten hyväksymistä tasoista. Asiantuntijat ovat varsin tyytyväisiä sähkömarkkinalain ja Energiaviraston valvontamalliin menetelmätasolla. Sen voi myös katsoa täyttävän lainsäädännölle asetetut tavoitteet varsin hyvin. Mallilla pystytään torjumaan hyväksyttävän rajan ylittävä hinnoittelu valvontajaksoihin perustuvalla tarkastelujaksolla. Malli myös turvaa riittävät investoinnit verkkojen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Malli toimii varsin hyvin suhteessa sääntelyjärjestelmien tyypillisiin sudenkuoppiin. Malli on toisaalta torjunut liian korkean hintatason, toisaalta se ei ole johtanut myöskään liian vähäisten investointien aiheuttamaan verkkojen kunnon heikkenemiseen.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi vuoden 1995 sähkömarkkinalakia koskeneen hallituksen esityksen käsittelyyn liittyvässä lausunnossaan (PeVL 19/1994 vp), että omaisuuden kohtuullisen käyttömahdollisuuden säilymiseksi verkonhaltijalle tulee turvata kohtuullinen korvaus siirtopalveluista. Perustuslakivaliokunnan mukaan näin tulkittuna lakiehdotus voitiin käsitellä tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä. Energiavirasto on puolestaan tariffien laskentamenetelmiä koskevissa vahvistuspäätöksissään määrittänyt omistajalle tulevan kohtuullisen tuottotason rahoitusteorian perusteisiin kuuluvan pääoman painotetun keskiarvon mukaisen kustannuksen menetelmän (WACC) perusteella. Siirtomaksuja koskevan sääntelymallin tulee täyttää perustuslain vaatimukset. Vastaavasti haluttaessa poiketa yleisen rahoitusteorian mukaisista periaatteista, tulisi siihen olla painavat perusteet.

Valvontamallin mukainen hyväksyttävä tuottotaso heijastaa lisäksi markkinakorkojen kehitystä. Jos hyväksyttävälle tuotolle vahvistettaisiin kiinteä tuottokatto, sijoittajat realisoisivat omistuksiaan korkean korkotason aikana. Vastaavasti matalan korkotason aikana sähköverkkojen asiakkaat pitävät tuottokattoa liian korkeana. 

Voimassa olevien menetelmien mukaan pääoman kohtuullinen kustannus on kuluvana vuonna 6,62 %. Nykyisen valvontajakson alkaessa vuonna 2016 pääoman kohtuullinen kustannus oli 7,42 % eli se on laskenut kahdessa vuodessa 0,8 prosenttiyksikköä. Energiaviraston ennusteen mukaan pääoman kohtuullinen kustannus tulee laskemaan tasaisesti nykyisten tariffien laskentamenetelmien soveltamisajasta jäljellä olevan viiden vuoden aikana. Virasto arvioi, että vuonna 2023 pää-oman kohtuullinen kustannus olisi noin 5,21 %. Kun jakeluverkon kustannuksista noin viidennes on rahoituskustannuksia, tulee pääoman kohtuullisen kustannuksen laskeminen vähentämään siirtohintojen nousupaineita lähivuosina.

Sähkön siirron maksuilla on vaikutus kaikkien suomalaisten sähkönkäyttäjien käytössä olevaan rahamäärään. Tämän vuoksi hallitus seuraa niiden kehitystä ja verkkosääntelyn toimivuutta jatkuvasti. Esimerkiksi vuonna 2017 Sipilän hallituksen esityksestä sähkömarkkinalakiin lisättiin niin sanottu korotuskattosäännös ehkäisemään kohtuuttomia siirtohintojen korotuksia. Sipilän hallituksen esityksestä helpotettiin samassa yhteydessä niiden jakeluverkonhaltijoiden, jotka toimivat kaikkein harvimmin asutuilla alueilla, oikeutta saada lisäaikaa toimitusvarmuustason nostoa koskeviin investointeihin.

Hallituskaudella tehtyjen toimien lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee parhaillaan selvitysmiehen asettamista selvittämään muun muassa sähkön siirtohintojen korotusten taustalla ole-via syitä ja verkonhaltijoiden valitsemien investointitapojen perusteita sekä etsimään vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa toimitusvarmuutta parantavia investointeja.

Helsingissä 21.5.2018

Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen

Kommentoi kirjoitusta.

10-vuotiaan tapaus paljasti aukon rikoslaissa - tuomion oltava aina raiskaus

Maanantai 7.5.2018 - Leena Meri

Kymmenen vuotiaan tytön raiskauksesta saatu tuomio puhuttaa jälleen. Lainvoimainen tuomio ei tullutkaan raiskauksesta, koska käräjäoikeuden mukaan uhrin vastustelusta ei ollut näyttöä. Turun hovioikeus piti tuomion voimassa eikä korkein oikeus myöntänyt valituslupaa.

Totesin lakialoitteessani vuosi sitten, että lähtökohtaisesti nuoriin lapsiin kohdistuneissa seksuaalisissa hyväksikäytöissä pitäisi tekijä aina tuomita törkeästä raiskauksesta eikä vain lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöiksi.

Lain pitäisi olla ehdottomasti sellainen, että 10-vuotiaan kanssa sukupuoliyhteydessä oleminen täyttää jo lähtökohtaisesti raiskauksen ja siten myös törkeän raiskauksen tunnusmerkistön. Erittäin nuoren lapsen mahdollisuudet ilmaista omaa tahtoaan ovat rajalliset ja siksi hänen suostumukselleen ei pidä antaa painoarvoa.

Muutos olisi tärkeä siksi, että törkeän raiskauksen rangaistuksen vankeuden alaraja on ankarampi eli vähintään kaksi vuotta vankeutta, kun taas törkeässä lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä alaraja on yksi vuosi.

SDP:n Ojala-Niemelä on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tehnyt viime perjantaina lakialoitteen samasta asiasta. Lakialoitteessa korostetaan sitä, että pieni lapsi ei voi pätevästi antaa suostumustaan seksuaaliseen kanssakäymiseen, eikä tällaiselle suostumukselle voida antaa merkitystä arvioitaessa tekoa rikosoikeudellisesti.

Vuosi sitten tekemääni lakialoitetta ei SDP:stä allekirjoittanut kuin yksi henkilö. Hyvä, että myös SDP:n edustajat ovat tässä asiassa vihdoin tulleet samoille linjoille perussuomalaisten kanssa.

 Linkki lakialoitteeseeni

Kommentoi kirjoitusta.

Hallitus aikoo runnoa soten läpi vaikka keskeneräisenä kansanterveyden kustannuksella!

Sunnuntai 6.5.2018 - Leena Meri

Julkisuudessa tänään olleiden tietojen mukaan eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta joutuu ottamaan lisäaikaa sote-lakien selvittämiseksi, joiden pitäisi olla voimassa jo heinäkuun alussa.  

Myös perustuslakivaliokunnassa pöydät notkuvat satoja sivuja lakeja, joista yritetään kiireessä saada tolkkua. Oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläisen mukaan vaaleja ei tarvitse siirtää, sillä siihen keksitään luova ratkaisu. Haloo. Kysymys on Suomen historian suurimmasta uudistuksesta ja asiaa viedään läpi aivan kuin ei lopputuloksella olisi väliä!  

Epäilen, että sote-pakettia on vaikea korjata jälkikäteen, jos jo valmiiksi huono esitys runnotaan nyt läpi ja maakuntavaalit käydään lokakuussa

Onko tässä se ”luova ratkaisu”, että pidetään nyt vaan ne vaalit ja vatuloidaan lakeja myöhemmin, kun ehditään?

Perussuomalaiset ehdotti vaalien siirtämistä ensi keväälle jo monta viikkoa sitten. Hallitus jyrää, ostaa opposition kansanedustajia ja viis veisaa laillisuudesta. Kyse on ihmisten välttämättömistä palveluista!

Kommentoi kirjoitusta.

Vappupuhe Hyvinkäällä 1.5.2018

Tiistai 1.5.2018 klo 15:17

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajan Leena Meren vappupuhe

Hyvinkään kauppatorin esiintymislavalla (Kauppatori 1) 1.5. 2018

 

Hyvät kuulijat,

Vappu on työn ja ilon juhlaa ja kevät alkaa olla kukassaan. Silti monilla on ilo ja myös työn ilo kaukana, kun katsoo viimeaikaista Sipilän hallituksen touhuilua. Lakipaketteja pukkaa satoja ja niitä valmistellaan kiireessä. Sipilän hallituksen viimeaikainen trendi on ollut, että korjaillaan sitten jälkikäteen. 

hallitus on vieraantunut kansasta

Työn tekeminen ja työpaikan saaminen on jokaiselle tärkeää, mutta työn tekemisestä pitää saada kunnon palkka ja työehdot pitää olla kohdillaan ja oikeudenmukaiset. Sipilän hallituksen olisi hyvä muistaa, että jos et onnistu saamaan työtä, olet pitkäaikaissairas tai eläkeläinen, niin arkipäivän ongelmia ja rahanpuutetta ei ratkaista sillä, että todetaan kuten hallitus, että tärkeintä on luoda työpaikkoja. Kyllä, Suomen kilpailukyvyn vuoksi pitää luoda työpaikkoja, tehdä järkevää energiapolitiikkaa teollisuutemme kilpailukyvyn säilyttämiseksi, mutta ei se jokaisen ihmisen arkisia ongelmia ratkaise.

Sipilän hallituksen ongelmia on monia, mutta yksi niistä on se, ettei nähdä ihmisiä yksilöinä. Ihmisiä käsitellään laumana numeroita, joista jokainen vatuloidaan johonkin koriin ja lasketaan pisteytys sille mitä kukakin maksaa. Kun vanhuksia kuolee koteihinsa, kun aktiivimallin vuoksi joku ilman omaa syytään joutuu tulojen automaattileikkurin kynsiin, tai kun eläkeläisen pitää valita lääkkeiden ja ruuan välillä, on vastaus aina, että työpaikkoja pitää luoda. Jokainen teistä kuulijoista ymmärtää, että kyse ei ole oikeudenmukaisesta ja inhimillisestä suhtautumisesta erilaisissa tilanteissa eläviin ihmisiin.

Sote rahat kokoomukselle ja maakuntavalta Kepulle

Mistä tämän hetkinen sekoilu satojen sekavien lakien kanssa sitten johtuu? Perussuomalaiset näkevät, että kyse on vallasta ja sen menettämisen pelosta sekä omien tavoitteiden ajamisesta hinnalla millä hyvänsä. Mistä sen näkee? Soteuudistusta ajetaan eteenpäin hinnalla millä hyvänsä. Kokoomus haluaa verorahat yksityisten taskuun ja keskusta maakuntauudistuksen. Hyvät ja toimivat palvelut ajetaan alas. Pääasia, että oma tahto saadaan läpi. Uudistus on Suomen historian suurin ja siihen kuluu monien rakenteiden romuttamista ja rahaa palaa valtavasti. Kun ongelmia löytyy hallitus vastaa, että korjataan myöhemmin. Miten voi olla näin? Ne pitää korjata jo etukäteen. Ai niin, se oma tavoite, valta ja hillotolppa.

 Osto ja myyntiliike on avattu

Viime kuukausina olette huomanneet, että muutama Kokoomuksenkin edustaja on irtisanoutunut Sotesta ja on alkanut pelkäämään, että romutetaan toimivatkin osat. Siitä seuraa, että Suomen historian suurinta uudistusta tehdään hyvin pienellä, vain muutaman kansanedustajan enemmistöllä. Siksi Sipilä on kertonut keskusteluista mm. RKP:n ja kristillisdemokraattien edustajien kanssa, josko he voisivat tulla hankkeen taakse eduskunnassa.

Mistä on kyse? Siitä, että hallitus käy kauppaa ja ostaa edustajia. Voin hyvin kuvitella, että RKP:lle, joka ei yleensäkään aja kuin kieliasiaa, on luvattu Vaasan sairaalan säilyminen kaksikielisenä vastineeksi. Mitähän kristillisdemokraateille riittää hinnaksi? Kaikki on näyttää olevan kaupan. Tätä hallituksen mielistelyä vahvistaa se, ettei RKP ja KD lähteneet mukaan muiden oppositiopuolueiden välikysymykseen duunareiden työehtojen heikentämisestä. RKP ja KD siis aikovat antaa kaiken luottamuksen hallitukselle. Odotetaan siis kieli vyön alla kutsua hallitukseen. Näin uskon.

Tosiasioista puhuttava vähättelyn sijaan

Usein kysytään, että miksi Perussuomalaiset puhuvat turvapaikanhakijoiden tuomista ongelmista. Siksi, ettei kukaan muu puolue kunnolla ja rehellisesti kehtaa niistä puhua, vaan muut puolueet käyttävät aikansa ongelmien vähättelyyn. Pienemmistäkin asioista jauhetaan pitkin ja poikin, mutta koko Eurooppaa ja Suomea kohtaavista ongelmista ei saisi puhua. Jokainen tietää, että Suomi ikääntyy ja huoltosuhteemme on kääntynyt niin, että jokaista työssäkäyvää kohden oleva huollettavien määrä kasvaa. Miten se, että meille tulee lisää toimeentulotuen varassa eläviä ja heikosti työllistyviä ihmisiä parantaa tätä? Vastaus on tietenkin, ettei mitenkään, mutta siitä ei saa puhua.

Kun kyseenalaistat turvapaikkapolitiikan Euroopassa, olet helposti rasisti tai muu kummajainen. Jos joku kannattaa vaikkapa maksullista päivähoitoa, niin onko hän lasten vihaaja, ei tietenkään. On vain niin, että Suomessa on vallalla tietty, jopa lapsellisuuteen asti menevä tosiasioiden kieltäminen, kun puhutaan turvapaikkapolitiikasta. Perussuomalaisille on tärkeää puhua asioista suoraan, siksi myös sanomme suoraan, että maahanmuuttaja joka tulee Suomeen töihin ja elää maassa maan tavalla, on tervetullut. 

Lopuksi haluan sanoa kaikille teille, jotka olette menettäneet uskonne äänestämiseen, että ymmärrän teitä. Kun edustajat vaihtavat puoluetta, hyppivät eri työpaikkoihin kesken kauden tai myyvät kaikki periaatteensa vallan ja hillon vuoksi sellaista vauhtia, etteivät eduskunnan pyöröovet pysy vauhdissa mukana ja heikompaa hirvittää, niin mitä muuta äänestäjä voi ajatella kuin, että samanlaisia hillon perässä juoksijoita kaikki.

Eivät ole. Perussuomalaiset, sellaisena ryhmänä kuin se nykyisin on, on Suomen normaalein ja monipuolisin puolue, jossa asioita uskalletaan pitää yllä ja puhua kaikesta. Me emme juokse hillon perässä, vaan ajamme Suomen ja suomalaisten etua.

Hyvää vappua kaikille!

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta.

Vanhemmat kirjoitukset »