Heräsikö kysymyksiä?

Ota rohkeasti yhteyttä

leena.meri@eduskunta.fi

p. 09-432 3165 (Leena)

Avustaja:

jessica.vahtera@eduskunta.fi

p. 050 476 9019 (Jessica)

twiittaa: @leena_meri

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:478260 kpl

Hallitukselle on poikkeustilassa annettu valtaa, jota tulee käyttää viisaasti ja harkiten

Keskiviikko 18.3.2020 klo 19:39 - Leena Meri


Suomessa tällä hetkellä vallitsevat poikkeusolosuhteet ovat puhututtaneet niin kansalaisia kuin kansanedustajiakin.

Monia meistä on mietityttänyt mitä poikkeustilaan siirtyminen tarkoittaa.

Erilaisista poliittisista mielipiteistä huolimatta, me opposition kansanedustajat ja myös kansalaiset ovat osoittaneet hallitukselle poikkeuksellista luottamusta hyväksymällä rajoitukset ja hallituksen vallan. Se tuo hallitukselle vastuuta.

Olen huolissani, kun tutustuin perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja meille toimitettuihin materiaaleihin - erityisesti valtioneuvoston käyttöönottoasetuksen osalta - joka koskee lääkkeiden, tavaroiden ja palveluiden myyntiä ja niiden rajoittamista, ovat eduskunnalle annetut perustelut poikkeustilan käyttöönotolle olleet puutteelliset.

Kaikki esitykset on normaalistikin perusteltava ja kiireelliset esitykset on perusteltava erittäin hyvin. Tämän lisäksi valmiuslaki edellyttää, että poikkeusolojen vallitessa toimivaltuuksien välttämättömyys ja oikeasuhteisuus on arvioitava. Siksi ihmettelen, miksi hallituksen toimittamissa asetuksissa ollut perusteltu poikkeustilaa.

Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota samaan asiaan: missä ovat hallituksen perustelut? Valiokunta ei niinkään pitänyt toimivaltuuksia sinänsä oikeasuhtaisuuden vastaisena, mutta kritiikki kohdistui perusteluihin. Perustuslakivaliokuntakin katsoi, että poikkeusolot olisi asiallista määritellä esimerkiksi asetuksen johtolauseessa. Nyt asetuksessa ei ole minkäänlaista johtolausetta eikä itse asetusta katsomalla selviä miksi toimia ollaan tekemässä. Vain pykälät.

Yleisesti ottaen pykälät ja perustelut tulisivat olla samassa asiakirjassa. Nyt niitä on saanut hakea eri materiaaleista ja perustuslakivaliokunta on saanut osan selvityksistä vasta valiokunnassa. Menettely ei palvele avoimutta ja ihmisten tiedonsaantioikeutta.

Valmiuslaissa on kaksi eri menettelyä saada asetus voimaan. Ensimmäinen on ns. normaali tilanne, jossa eduskunta hyväksyy asetuksen ja se tulee sen jälkeen voimaan ja toinen eli tai kiireellisyysmenettely, jossa asetus astuu välittömästi voimaan, mutta voimme myöhemmin eduskunnassa todeta, onko se voimassa ta se ei tule voimaan. Jos valmiuslain kiireellisyyspykälää käytetään, perusteluvelvollisuus on entistäkin tärkeämpi.

Haluan muistuttaa hallitusta siitä, että kuten perussuomalaisten riveistä on tuotu esille, me luotamme ja annamme hallitukselle valtaa, mutta hallituksen tulee käyttää sitä viisaasti ja harkiten. Ja jotta voimme tehdä niin jatkossakin, on kohtuullista kertoa koko eduskunnalle mitä tehdään ja miksi tehdään!

Kun asiat perustellaan hyvin, myös kansalaiset tietävät, mitä toimenpiteitä tehdään ja miksi.

Hallituksen tulisi ottaa opposition kansanedustajat vahvemmin mukaan jo asian valmisteluvaiheisiin. Kyseessä on meidän yhteinen, koko Suomea ja kaikkia suomalaisia koskettava asia, jossa kaikilla puolueilla on sama päämäärä.

Kuuntele eduskunnassa pitämäni puheet:

17.3.2020 Puheenvuoroni 1. Keskustelussa 

18.3.2020  Puheenvuoroni 2. Keskustelussa perustuslakivaliokunnan käsittelyn jälkeen 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini