Heräsikö kysymyksiä?

Ota rohkeasti yhteyttä

leena.meri@eduskunta.fi

p. 09-432 3165 (Leena)

Avustaja:

topi.anttila@eduskunta.fi

p. 050 401 8107 (Topi)

twiittaa: @leena_meri

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:701139 kpl

Hallitusta ei kiinnosta VR:n epäkohdat - ongelmat jäävät asiakkaan vastuulle

Torstai 21.7.2022 klo 9:55


Kerroin aikaisemmin (linkki kirjoitukseen) kysyneeni hallitukselta kirjallisesti VR:n palveluista ja siitä, miten varmistetaan, että junamatkustajat saavat jatkossakin hankittua junalippunsa lipunmyyntipisteistä asiakaspalvelijan avustamana. Myös VR:n sopimusehdot ovat väärän lipun ostaneen kannalta kohtuuttomat, eikä lainsäädäntö tai yhtiön sopimusehdot turvaa kuluttajan asemaa riittävällä tavalla.

Nostin siis esiin sen, että Hyvinkään ja Järvenpään asemilta on lähdössä pois VR:n lipunmyyntipisteet, eikä ainakaan Hyvinkään asemalla ole R-kioskia, josta lipun voi ostaa. Siten asemalta lipun ostavilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia matkaliput lippuautomaatista. Henkilökohtaisen palvelun puuttuessa sattuu helposti kalliita virheitä, jotka VR:n sopimusehtojen mukaan jää lähes poikkeuksetta asiakkaan tappioksi.

Jos ostaa esimerkiksi väärän kausi- tai sarjalipun puhutaan pahimmassa tapauksessa satojen eurojen vahingoista, eikä nykyisten ehtojen mukaan lippua saa muutettua tai ostoa peruttua, vaikka virheen huomaisi heti oston jälkeen. Yksittäisten kaukoliikenteen lippujen osalta vaihto ja peruutus ovat maksullisia lisäpalveluita, eikä väärän lipun ostamista ole huomioitu ehdoissa mitenkään. Kysyin aikooko hallitus muuttaa lainsäädäntöä siten, että väärän lipun ostaneella on oikeus perua sopimus kaupan jälkeen riippumatta siitä, millä tavalla lippu on ostettu.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Tuppurainen ei luvannut mitään muutoksia. Vastauksessa lähinnä todettiin, että omistajaohjausministeri ei vastaa yhtiön operatiivisista asioista, kuten lipunmyynnin sopimusehdoista. Tosin tätähän en kysynyt, vaan kysymykseni liittyi siihen, miten lainsäädäntöä aiotaan muuttaa, jotta inhimillisestä virheestä ei tulisi kohtuuttomia seuraamuksia asiakkaalle. Muussa koti- ja etämyynnissä on lakisääteinen peruuttamisoikeus juuri tällaisten tilanteiden varalle, mutta niitä ei sovelleta matkustajaliikenteeseen, eikä siten automaatista tai vaikkapa puhelimella ostettuihin lippuihin.

Lainsäädännössä ei ole huomioitu tämänkaltaisia virhetilanteita lainkaan, jolloin jää yhtiön päätettäväksi, tarjotaanko siihen mahdollisuutta. Sääli, että edes valtionyhtiö VR ei tarjoa kohtuullisia ja joustavia ehtoja virhetilanteiden varalle, eikä vastauksen perusteella hallitustakaan tunnu asia erityisemmin huolettavan.

Nykyään halutaan vähentää yksityisautoilua ja lisätä joukkoliikenteen käyttöä, mutta virheen sattuessa jätetään ongelmat asiakkaan vastuulle. Asiakas voi soitella VR:n asiakaspalveluun armoa anellen, mutta sopimusehdot tai laki ei virheen oikaisuun velvoita.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini